reklama

Potrebujeme reformu školstva?

Mnoho učiteľov sa pri slove reforma už chytá za hlavu a obáva sa čo zas ,,tí hore vymysleli. Toto je cieľ, ktorým sa má Slovensko uberať? ,,Päťdesiat ľudí, ktorí aktívne znepríjemňujú život veľkej a veľmi dôležitej skupine ľudí?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Nedávno (možno pred 2 mesiacmi) išla relácia O 5 minút dvanásť, kde sa rozoberalo školstvo. Veľmi ma prekvapilo, že im v podstate stačilo len päť rokov od môjho nástupu na VŠ a zároveň aj pochopeniu základných princípov edukácie, kým prišli k tým najelementárnejším poznatkom, ktoré by mali byť jednoducho samozrejmé. Ja osobne ak si všímam trendy rozvoja školstva u nás, do značnej miery to ide dobrým smerom. A naopak z druhej strany zlým. 

Pozrime sa na to zvrchu. Štát na jednej strane zabezpečuje, aby základné vedomosti sa na všetkých školách vyučovali v primeranom obsahu a rozsahu. Na druhej strane prenecháva priestor škole na realizáciu vlastného cieľa a vlastného obsahu. Jednoducho geniálne! Škola zabezpečí nutné a poskytne niečo svoje. Svoju filozofiu, svoj program, svoje skúsenosti, svoj odkaz, svoje zázemie. Veľmi fandím myšlienke značky školy. Každá škola si utvára vlastný image navonok i kultúru vo vnútri. Táto škola môže ponúknuť niečo iné než tá druhá. Rodič si smie slobodne vybrať (so súhlasom dieťaťa) kam to dieťa dá na základnú školu, 15 ročný dospievajúci si už strednú vedia vybrať aj sami (no je lepšie ak sú dobre oboznámení s tým čo ich tam čaká). Takúto značku si doteraz robili viac menej len vysoké školy. Ale pravdu, ktorá vysoká škola na Slovensku má dnes značku? Túto otázku môžeme preformulovať aby sa nám ľahšie odpovedalo: Z ktorej slovenskej univerzity máte istotu, že človek ktorého si vyberiete do zamestnania bude plne kvalitný znalý teoretických východísk, schopný začlenenia do pracovného prostredia, je duševne vyzretý a dobre vychovaný? Zo žiadnej. Na Slovensku (kto vie, možno ani na svete) nemáme univerzitu, ktorá by vyhodila študenta za to, že sa v piatok (po novom v utorok alebo v stredu, kedy končí študijný týždeň na mnohých odboroch) totálne opil alebo si dal trošku trávy (a čo ma hnevá najviac dokonca ani pri odboroch predškolskej a elementárnej pedagogiky, kde má byť človek prvým veľkým vzorom hodným nasledovania pre deti). 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pozrime sa na to zospodu. Máme lenivé, demotivované deti, ktoré už majú všetko po čom túžia pod nosom. Čo viac im k životu chýba? Asi už len nejaké to ,,vzrúšo". Nudím sa, lebo nemám čo robiť. Počítať sa nemusím učiť, lebo mám v mobile kalkulačku. Kto napísal Zbohom zbraniam si nájdem na mobile v googli, pre prípad, žeby sa ma to niekto na ulici spýtal, alebo nebodaj na písomke v škole. Rozum mám v kapse, na písomke opíšem a môžem si ďalej žiť nudný život. Alebo nie, radšej si ho nejak ochutím. Veď kto by jedol pečené kura bez soli? A tu sa rozchádzajú cesty mladíkov, ktorí sa učiť nemusia, lebo google vie ja nemusím. Aby sme ostali trochu na zemi, nájdu sa aj svetlé výnimky, ktoré sa poctivo venujú štúdiu a na hlúposti im potom už až tak veľa času neostáva ako tým ostatným. Ako teda vyplniť (rozumne?) čas?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

1. Facebook - profesionálny zabijač času, ak neviete čo s voľným časom Facebook sa o tento váš nepríjemný problém postará, kedykoľvek a kdekoľvek (pokiaľ máte pripojenie na internet),

2. PC hry - Hrajú sa s vami, keď ostatní kamoši sú na Facebooku,

3. Televízia - zdroj plný čerstvých informácií i dezinformácií. nositeľ hodnôt, noriem správania, viac či menej ovplyvňuje osobnosť dieťaťa či dospievajúceho.

4. Pornografia - Názorná učebnica biológie v praxi. Spríjemňuje chvíľky mnohým (aj) mladým nerozvážnym pánom i dámam. Niekedy slúži na zmierňovanie citovej deprivácie v prípade, že sa nedarí mladým nájsť toho pravého/tú pravú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

5. Partie s alkoholom, cigaretami, (drogami?) - Človek je tvor spoločenský, jednoducho potrebuje niekde zapadnúť. Facebook a PC hry ich veľmi nebavia, uprednostňujú reálny svet pred virtuálnym a aby niekam zapadli sú ochotní urobiť čokoľvek.

6. Šport - niektorí svoj voľný čas vyplnia športom, ktorý ich baví a napĺňa. Pracujú na rozvoji svojej telesnej zdatnosti.

7. Mládež ako súčasť stretnutí náboženstva a siekt - Niektorí ľudia sa rozhodnú zveľaďovať svoju spiritualitu. Základný rozdiel medzi náboženstvom a sektou je v tom, či sa človeku snaží ukázať pravdu, alebo lož, ušľachtenie duše, alebo jej záhubu. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

8. Hobby z kategórie umenie - hudobné umenie, výtvarné umenie, herecké, a i. zveľaďovanie talentu, hobby z oblasti umenia, napomáha i kreativite, ktorá je nevyhnutná pre napredovanie spoločnosti.

9. Učenie sa.- V tomto sme veľmi neefektívny. Len veľmi malé percento sa dokáže efektívne učiť, pretože jednoducho na to nemáme potrebné informácie. Nevieme učiť sa učiť sa. Niekto sa učí priveľa, aby získal priveľa nepodstatných informácií. Málokto sa vie trafiť do učebného času, ako ho aj efektívne využiť podľa svojich schopností a možností.

Okrem bodov 4 a 5, je všetko v poriadku, ak človek pozná mieru. V bodoch 4, 5 a 7b je v poriadku ak je to miera nulová z mnohých príčin. Týchto 9 bodov hádam zahŕňa to, čím žijú dnešní mladí ľudia, čo ich formuje i deformuje.

Sir Ken Robinson v jednej prezentácií povedal:

...Vlastne, teraz delím svet do dvoch skupín [...] Stretávam množstvo ľudí, ktorých nebaví to čo robia. Proste ho nejako tak žijú, až sa s ním eventuálne zmieria. Netešia sa z toho, čo robia. Prežijú ho, namiesto aby ho žili a čakajú na víkend. Tiež však stretávam ľudí, ktorí milujú svoju prácu a nevedia si predstaviť robiť niečo iné. Keby ste im povedali, že ,,Prestaňte s tým", nechápali by, o čom hovoríte. Pretože to nie je o tom, čo robia, ale kým sú. Vravia ,,ale to som ja, vieš. Bolo by to odo mňa hlúpe s tým prestať, lebo to hovorí k môjmu skutočnému ja."

Ďalej hovorí: 

,,Každý vzdelávací systém na svete dnes prechádza reformou. Nestačí to však. Reformovanie nepomôže, pretože len zlepšuje chybný model. Čo potrebujeme je [...] nie evolúciu, ale revolúciu vo vzdelávaní. Je potrebné súčasný systém pretransformovať na niečo iné."

Myslím, že by sme to mohli posunúť ešte o kúsok. To čo my skutočne potrebujeme nie je reforma školstva, ale zmena nášho zmýšľania. Najzákladnejšou úlohou každého učiteľa, má byť vytváranie príjemných a optimálnych podmienok na uskutočnenie edukačného procesu. Je to preto, aby deti do školy chodili radi a aby rozumeli tomu, prečo sú vlastne tam (okrem toho, že musia, lebo im to nariaďuje zákon). Škola hrou - autor J. A. Komenský. Človek by možno sám neveril, koľko jedna hra dokáže človeka naučiť a hrou s inými sa učí dieťa aj sociálnym kompetenciám - vzájomnému rešpektu, spoločenskej interakcii, počúvať druhých ľudí a mnoho iných k životu neuveriteľne dôležitých vecí, ktoré pri písaní poznámok a písomiek sa na našich školách jednoducho nestíha. Úprimne keby som mal chodiť do školy, kde by po mne vrešťali učitelia za to, že som si doma zabudol prečítať tretiu poznámku pod čiarou na strane 52. alebo mi to len jednoducho vypadlo, ani mne by sa do takej školy veľmi chodiť nechcelo. Na druhej strane, deti potrebujú vyplniť svoj čas zmysluplne, a preto aj keď kult konzumu ich utvrdzuje v tom, že nech nič nerobia, len to čo im robí dobre a spôsobuje príjemné pocity pre telo, je potrebné tieto deti viesť k iným hodnotám a byť im príkladom, že mať ,,luxus" v hlave a dobré mravy je viac než ,,luxus v ,bruchu".(dobrá a múdra osobnosť je väčším prínosom pre jednotlivca i spoločnosť než osobnosť konzumná). Buďme teda my dobré a múdre osobnosti, nech naše deti majú dobrý vzor v nás a v našich životoch, nech poznajú pravú a zdravú mieru všetkých vecí a nech život príjemne a radostne žijú a nie len prežívajú čakajúc na víkend!

Ivan Adámek

Ivan Adámek

Bloger 
  • Počet článkov:  23
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Mgr. Ivan AdámekManželský a rodinný poradcaSociálny pedagógVyužívam inovatívne prístupy v manželskom a rodinnom poradenstve edukačného charakteru. Klientov učím ako spolu efektívne komunikovať a ako spolu efektívne riešiť konflikty a nezhody v partnerskom vzťahu. Pomocou jednoduchej a kvalitnej diagnostiky určujem, na ktorých oblastiach života by mal zapracovať manžel a na ktorých manželka, aby dokázali spolu nachádzať v manželstve lásku, pochopenie, potešenie a vzájomnú oporu.,,Bez Lásky je život prázdny."web: www.adamek-edu.ske-mail: adamek.edu@gmail.com Zoznam autorových rubrík:  O manželstveEdukačnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu